kust

kust

2016 - een loflied

Bij deze wens ik iedereen een goed, gezond en liefdevol 2016

Schiermonnikoog, augustus 2015
















Loflied op de liefde

Al spreek ik de talen van
alle mensen en van de engelen:
als ik de liefde niet heb,
ben ik een galmend bekken of een schelle cimbaal.
Al heb ik de gave der profetie,
al ken ik alle geheimen,
al bezit ik alle kennis
en heb ik het geloof dat bergen verzet:
als ik de liefde niet heb, ben ik niets.
Al deel ik heel mijn bezit uit,
al geef ik mijn lichaam prijs aan de vuurdood:
als ik de liefde niet heb, baat het mij niets.

De liefde is geduldig  en vol goedheid,
de liefde is niet afgunstig,
zij praalt niet, zij beeldt zich niets in,
zij geeft niet om schone schijn,
zij zoekt zichzelf niet,
zij laat zich niet kwaad maken
en rekent het kwaad niet aan.
Zij verheugt zich niet over onrecht,
maar vindt haar vreugde in de waarheid.
Alles verdraagt zij, alles hoopt zij, alles duldt zij.

De liefde vergaat nimmer.
Profetieën zullen verdwijnen,
klanktaal zal verstommen,
kennis verloren gaan,
want ons kennen schiet tekort
en ons profeteren is beperkt.
Maar wanneer het volmaakte komt,
heeft het onvolmaakte afgedaan.   

(1 Kor. 13)