Willigis
Jäger
Mensen als de benedictijn en zenleraar Willigis Jäger doen de grondvesten van het instituut waaraan ze zich verbonden hebben op hun grondvesten trillen. Niet om het ten val te brengen, maar om verandering mogelijk te maken, om bij de directe ervaring en bij de tijd te blijven.
In zijn onlangs verschenen boekje Voorbij God antwoordt Willigis Jäger (1925) op de vraag wat God voor hem betekent: ‘God is de naam van een werkelijkheid die het niveau van onze persoonlijke kennis overstijgt. Een werkelijkheid die zich uitdrukt als dat wat ik ben. Daarom vier ik mijn leven als uitdrukking van deze goddelijke oergrond.’
In
Willigis Jäger komen de benedictijn en zenleraar samen. Hij voegt verschillende
‘talen’ samen, maar maakt er geen ondoorzichtige soep van, doordat hij in beide
tradities helemaal thuis is. In 1946 treed Jäger in als novice bij de benedictijner abdij
Münsterschwarzach te Schwarzach am Main
en hij wordt in 1952 tot priester gewijd. In de jaren 1960 bezoekt hij Japan, waar hij voor het eerst in aanraking
komt met zen. Hij volgt er jarenlang een
intensieve scholing onder leiding van zenmeester Yamada Ko-Un Roshi. Van diens
opvolger Kubota Roshi ontvangt hij in 1996 de bevestiging als zenmeester en
87ste opvolger van Shakyamuni Boeddha.
Daarvoor al, in 1983, stichtte hij zijn eerste zen- en contemplatiecentrum, het Haus St. Benedikt. 20 jaar later wordt
hij directeur van het ‘transconfessionele vormingsinstituut’ Benediktushof, op een benedictijner
landgoed in Holzkirchen, waarvan hij de
leiding in 2007 overdraagt. In datzelfde jaar richt hij de West-Östliche Weisheit –
Willigis-Jäger-Stiftung op, eveneens gevestigd in de Benediktushof. Tot
op hoge leeftijd blijft hij een bezig man.
Opnieuw
geboren
Jäger
ziet de rooms-katholieke kerk en alle religies als belangrijke en noodzakelijke
verworvenheden, maar vindt ook dat ze zich niet of nauwelijks inspannen om hun
starheid te overwinnen. Hierdoor kunnen ze geen antwoord bieden op de geheel
nieuwe manier waarop oude geloofsvragen opnieuw worden gesteld en blijven ze in
gebreke in het onderricht van het mystieke gebed. Hij zegt dan ook: ‘de
kosmische wereldbeschouwing van de 21e eeuw heeft behoefte aan een
mondiale spiritualiteit.’
We
hebben in zijn ogen antwoorden nodig die passen bij onze tijd. Die probeert Jäger
in zijn boekje Voorbij God te geven
aan de hand van onder meer enkele essentiële vragen als ‘Waar komen wij
vandaan?’, ‘Wat is werkelijkheid?’ en ‘Wat is de zin van ons leven?’, om te
eindigen met zijn eigen belijdenis. De antwoorden die hij geeft, zijn voor een
belangrijk deel beïnvloed door de benedictijnse traditie, het zenboeddhisme,
wat in wezen ook zijn eigen traditie is geworden, en de wetenschap – drie talen
die in essentie hetzelfde willen duiden, meent hij.
Er
is volgens Jäger geen plaats meer voor ‘een God die 2000 jaar geleden zijn zoon
heeft gezonden om ons de weg te wijzen en over ons te oordelen. Ook deze opvatting
over Jezus moet veranderen. Jezus wijst Nicodemus niet op een hiernamaals. Als
hij tegen hem zegt “Je moet opnieuw geboren worden,” spoort hij hem aan te
begrijpen wie hij hier en nu, in dit leven, werkelijk is. We moeten onze
ik-beperking overwinnen. Ons wereld- en mensbeeld zijn zo radicaal veranderd
dat ook het religieuze zelfbeeld een verandering moet ondergaan. Religies
moeten ons een moderne, actuele duiding van ons leven geven. Dat is het doel
van de mystiek en van zen.’
De werkelijke
werkelijkheid
Zoals
alle mystici in West en Oost maakt ook Willigis Jäger zich los van iedere
godsvoorstelling. Mystici kennen de beeldloze, directe godservaring. Zij gaan
voorbij aan God, of – in oosterse taal – doden de Boeddha als zij hem
tegenkomen, vanuit het diepe besef dat het woord niet datgene is waarnaar het
verwijst en dat de verleiding heel groot is om in het woord te ‘blijven hangen’
en dit tot een concept te maken. Alsof zo’n concept, zo’n voorstelling, beeld of
gedachteconstructie die aan het menselijk denken ontsproten is, ook maar iets
van het Ene dat onnoembaar en onkenbaar is, zou kunnen onthullen. Wie denkt dat
hij God kent, is te vergelijken met de eend die meent dat zijn parkvijvertje de
oneindige oceaan is.
‘Tradities
als de christelijke mystiek, zen, yoga en het soefisme,’ vervolgt Jäger in zijn
boekje, ‘wijzen erop dat er nooit een scheiding van subject en object, van een
binnen en een buiten, heeft bestaan. De zoeker blijkt de gezochte. Er lijkt
nauwelijks verschil te zijn tussen de “leegte” van zen, het “nada’ van Johannes
van het Kruis en het “niets” van de schrijver van de Wolk van niet-weten. De ervaring die de mens op deze wegen kan
opdoen, heeft betrekking op het huidige ogenblik en is niet iets abstract. Het
is in de stap die we nu doen, in het geluid dat we op dit moment horen, in deze
smaak op onze tong en in deze specifieke gedachte, dat zich de “werkelijke
werkelijkheid” manifesteert.’
Belijdenis
Voorbij God noemt
Willigis Jäger zijn ‘aller-aller-allerlaatste boek en daarin moet het
belangrijkste wat ik te zeggen heb worden samengevat.’ Het is wat inhoud en
omvang betreft inderdaad een compact boekje geworden. 16 korte hoofdstukjes, weinig
omhaal van woorden, direct en to the point, hier en daar onderbroken door mooie,
minimalistische schilderingen van Petra Wagner, die de geest eerder tot stilte
dan tot interpretatie aanzetten.
Jäger
gaat niet alleen voorbij aan de traditionele voorstellingen van religies, maar
betrekt ook de nieuwste inzichten uit de wetenschap in zijn korte verhandelingen
over bijvoorbeeld de zin van het leven, de taal van de christelijke mystiek, de
ware aard van de werkelijkheid en de liefde. Hij sluit af met zijn eigen
belijdenis, dat leest als een gedicht:
Het ENE is mijn ware natuur
Het ENE is mijn ware natuur
en
die van alle levende wezens.
HET is tijdeloos en onveranderlijk,
HET ontvouwt zich in de tijd.
HET openbaart zich in de vorm die ik ben (…)
Wie tot deze ervaring komt,
HET is tijdeloos en onveranderlijk,
HET ontvouwt zich in de tijd.
HET openbaart zich in de vorm die ik ben (…)
Wie tot deze ervaring komt,
ervaart
zichzelf als eenheid, verbondenheid en liefde.
Deze liefde voert tot verbondenheid met alles en allen.
Zij openbaart zich als de zin van ons menszijn.
Zij brengt ons in contact met het alledaagse bestaan.
Zij doet ons het leven opnieuw begrijpen
en geeft betekenis aan ons korte bestaan
in dit tijdloos universum.
Deze liefde voert tot verbondenheid met alles en allen.
Zij openbaart zich als de zin van ons menszijn.
Zij brengt ons in contact met het alledaagse bestaan.
Zij doet ons het leven opnieuw begrijpen
en geeft betekenis aan ons korte bestaan
in dit tijdloos universum.
Voorbij God
Willigis Jäger
Uitgeverij Asoka, 2016
€ 19,95
Willigis Jäger
Uitgeverij Asoka, 2016
€ 19,95
Voor meer informatie:
www.benediktushof-holzkirchen.de
Geen opmerkingen:
Een reactie posten