Westerse levensbomen Landgoed Gooilust, 2013 |
Tijdens
redactiewerk aan de vertaling van het boek Hardwiring
Happiness van Rick Hanson, lees ik:
Het beschouwen
van anderen als ‘zij’, zelfs als er geen sprake is van een conflict,
vermindert ons
empathisch vermogen en vergroot onze neiging deze personen te devalueren en
niet als mens te zien.
Mensen zijn in
vergelijking met dieren sterk geneigd tot wraak. Reactiviteit voedt conflicten,
wat in een escalerende cyclus van wrok, haat en wraak opnieuw tot reactiviteit
leidt.
Je
hoeft niet ver te kijken of diep te graven om te zien dat dit waar is en wat de
gevolgen ervan kunnen zijn.
Eifel, juni/juli 2014 Klik op de foto voor een vergroting |
Maar
‘zij’ zijn er pas, wanneer ‘ik’ er is. Zodra je vanuit ‘ik’ kijkt, bestaan
‘zij’. Wanneer je ontdekt dat er ruimte tussen gedachten is, dat je je denken
met al zijn bewegingen en dit ‘ik’ niet bent en er gaten in de ik-beleving
vallen, besef je ook dat ‘zij’ niet zij zijn. Geen ik, geen zij.
In
onze wereld van tegenstellingen, bestaat geen ‘ja’ zonder ‘nee’, geen ‘onder’
zonder ‘boven’, geen ‘mooi’ zonder ‘lelijk’, geen ‘zwart’ zonder ‘wit’, geen
‘zij’ zonder ‘ik’. Deze tegenstellingen zijn van elkaar afhankelijk en kunnen niet
zonder elkaar. Ze zijn twee kanten van dezelfde werkelijkheid.
Ik – en met mij iedereen
– ben een ‘zij’ voor de ander, maar ‘ik’ voor mezelf en die ander is een ‘zij’
voor mij, maar een ‘ik’ voor zichzelf. Iedereen is tegelijk ik en zij. Wie is
‘ik’, wie is ‘zij’? Het ligt er maar aan hoe je ‘kijkt’. Wie zichzelf niet als
maatstaf neemt, maakt geen onderscheid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten