kust

kust

Ontlediging I – Meister Eckhart


Maan boven Valle d'Aosta 












Alleen op de berg Jingting
Li Bai (701-762)

De vogels zijn verdwenen aan de verre
horizon. Een eenzame wolk drijft doelloos weg.
Onvermoeibaar kijken de berg Jingting
en ik elkaar aan. Alleen de berg blijft over.*


In Herfstlicht, een Notitie eerder op dit blog, komt het woord ‘ontledigd’ voor. Ontlediging, jezelf leeg maken, jezelf loslaten zijn uitdrukkingen die regelmatig terugkeren in de mystiek van de diverse tradities. Zelf ben ik er redelijk vertrouwd mee, omdat ik een diepe interesse heb in deze literatuur, een interesse die voortkomt uit een innerlijke, woordloze herkenning van datgene waarover deze mystici en wijzen spreken. In enkele Notities uit de losse pols, wil ik met behulp van een aantal verschillende ‘talen’ uit verschillende tradities, proberen duidelijk te maken wat er in mijn ogen met de uitdrukkingen ‘ontlediging’, ‘jezelf leeg maken’, ‘jezelf loslaten’ wordt bedoeld.

Je komt deze uitdrukkingen bijvoorbeeld tegen in de preken en traktaten van de Duitse dominicaner monnik en mysticus Meister Eckhart (1260-1327). Zo zegt hij: Nee, dit moet je naar waarheid weten: heel stil zijn en volkomen leeg, dat is voor jou het allerbeste.
Een mens dient zich leeg te maken en vrij te zijn van alle voorstellingen.

De duinen bij Bergen (NH)
Meister Eckhart: Mensen zeggen wel:… Met mij gaat het nooit goed als ik niet daar of daar ben en niet dit of dat doe, ik moet in een vreemde omgeving zijn of in een kluizenarij of in een klooster.
Echt waar, dat ben je allemaal zelf en niets anders. Het is eigenwilligheid, maar dat weet je niet of je vindt van niet: een onvrede met jezelf ontstaat altijd uit eigenwilligheid, of je dat nu merkt of niet. Hoezeer wij ook van mening zijn dat de mens zich van sommige dingen verre moet houden en andere juist zoeken – bepaalde plaatsen en mensen, een bepaalde levenswijze, hoeveelheid of bezigheid – toch heeft de hinderlijke onvrede met een levenswijze of andere dingen niets te maken: wat jou hindert in de dingen ben je zelf, want je verhouding tot de dingen is verkeerd.
Begin daarom eerst bij jezelf en laat jezelf los. Werkelijk, als je niet in de eerste plaats afstand neemt van je zelf, zal je waar je ook heen vlucht door onvrede gehinderd worden om wat voor reden ook. Het zoeken naar vrede in uiterlijke dingen, hetzij op bepaalde plaatsen of in een bepaalde levenswijze, hetzij bij mensen of in bezigheden, in een vreemde omgeving of in armoede of zelfvernedering, in welke vorm ook, levert helemaal niets op en brengt geen vrede. Wie zo zoekt, zoekt totaal verkeerd: hoe verder zij er op uittrekken, des te minder vinden ze wat ze zoeken. Zij gaan als iemand die een weg gemist heeft: hoe verder hij gaat, des te meer raakt hij verdwaald.
Maar wat moet de mens dan doen? In de eerste plaats moet hij zichzelf loslaten, dan heeft hij alle dingen losgelaten. Werkelijk, zou iemand een koninkrijk of zelfs de hele wereld loslaten en zichzelf behouden, dan had hij niets losgelaten. Maar laat de mens zichzelf los, dan heeft hij, ook al blijven rijkdom of eer of wat ook voor hem behouden, toch alles losgelaten.**

Meister Eckhart
Bron: www.nndb.com
Zelf gebruik ik graag de term Volle Leegte voor datgene waarin je verblijft wanneer je jezelf hebt losgelaten. Loslaten is dan: je niet hechten aan je denken en voelen. Jezelf hier niet mee identificeren, maar verblijven in de Volle Leegte waarin denken en voelen opkomen en waarin zij ook weer terugkeren. Dit plaatst vreugde en verdriet in een volkomen ander perspectief. Het eerste is dan niet langer iets om na te streven en het tweede niet meer iets om te vermijden. Het is natuurlijk essentieel dat je weet hebt van deze mogelijkheid. Dat je beseft dat het mogelijk is om in de grenzeloosheid van Volle Leegte aanwezig te zijn zonder je te identificeren met de voortdurende stroom aan gedachten en gevoelens, waarvan je denkt dat jij dat bent. Die mogelijkheid leer je steeds beter kennen door alert en stil aanwezig te zijn. Hierdoor ga je de ruimte tussen en om gedachten en gevoelens steeds beter opmerken en word je gewaar dat dit denken en voelen de grenzeloze Volle Leegte niet en nooit volledig hoeft op te vullen. Je bent niet begin- en eindpunt van denken en voelen, maar het lege instrument waarin zij opkomen, een individuele kleur krijgen en weer oplossen. Op hun beurt zijn denken en voelen instrumenten, die wij nodig hebben om in de wereld te kunnen (over)leven.

De identificatie met gedachten en gevoelens is geen onvermijdelijkheid, omdat zij in wezen geen onlosmakelijk verbonden stroom zijn, maar voortdurend omgeven zijn door ruimte. Door leegte. Ik noem die leegte ‘vol’, omdat alles wat zich maar voor kan doen in onze tijdruimtelijke wereld, hierin in potentie aanwezig is en tot wasdom kan komen, om vervolgens weer op te lossen in leegte. Tot er weer een licht op schijnt en het opnieuw te voorschijn komt. Dit is een scheppingsproces dat zich voortdurend in het heden afspeelt.
Door het besef van leegte en haar volheid aan potentie, wordt het mogelijk om het gebaande pad van de vertrouwde, ingesleten en ook beperkende gedachten en gevoelens te verlaten. Wat wij zijn en doen hoeft dan niet langer bepaald te worden door het verleden. Het heden is open. We kunnen de situatie waarin we ons bevinden dan wel niet direct veranderen, maar hoe we ons ertoe verhouden wel. Door jezelf los te laten, kan alles zich aandienen. Je bent zelf de begrenzing en beperking. Volle leegte is eindeloos en wordt ervaren als een bevrijding, een verlichting.

Hierover volgende keer meer.

* Uit Engels vertaald door ©RonaldHermsen
** Uit: Over God wil ik zwijgen – preken & traktaten, Meister Eckhart, vertaald door C.O. Jellema, Historische Uitgeverij. Dit citaat komt uit het traktaat ‘Levenslessen’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten