kust

kust

Eenvoud




Mallorca, 2007


Eenvoud is voor mij: me zo kramploos mogelijk verhouden tot de mij gegeven situatie, levend vanuit het besef dat alles verbonden is en dat mijn gedachten, woorden en handelingen van invloed zijn op mijn omgeving. Dit vraagt om bereidheid, overgave, precisie en vriendelijkheid.

De bereidheid om gehoor te geven aan een dieper weten dan mijn persoonlijke wensen en verlangens.

Overgave aan het leven zoals zich dit aandient en responderen vanuit bovengenoemde bereidheid.

Precies en weloverwogen spreken en handelen, omdat alles een bepaalde uitwerking op de omgeving heeft. Iets wat klein en schijnbaar onschuldig begint, kan een sneeuwbaleffect krijgen en, al dan niet onbedoeld, dichtbij of ver weg, grote gevolgen hebben.

Vriendelijk zijn voor de wereld, met alles erop en eraan en (dus) vriendelijk zijn voor mezelf, met alles erop en eraan. Dat maakt zacht.

Een houding van innerlijke eenvoud leidt vanzelfsprekend en zonder te forceren tot uiterlijke eenvoud. Wanneer de eenvoud in het dagelijks leven plaatsmaakt voor verwikkeling en ingewikkeldheid, kan dit altijd herleid worden naar innerlijke verwikkelingen en ingewikkeldheid. Dan is de eenvoud verlaten en zijn mijn persoonlijke voor- en afkeur de drijfveer voor spreken en handelen geworden.

1 opmerking: