kust

kust

Ontlediging II – Krishnamurti

Maan boven Valle d'Aosta












Alleen op de berg Jingting
Li Bai (701-762)

De vogels zijn verdwenen aan de verre
horizon. Een eenzame wolk drijft doelloos weg.
Onvermoeibaar kijken de berg Jingting
en ik elkaar aan. Alleen de berg blijft over.*

Op mijn 23ste fietste ik van de bibliotheek naar huis met het boekje Laat het verleden los van Jiddu Krishnamurti onder mijn snelbinders. Ik kende de schrijver niet en wist eigenlijk niet goed waar het over ging, maar wat ik in de gauwigheid had gelezen, raakte me. Thuis bleek het boek van A tot Z te gaan over wat mij heel erg bezighield. Ik kreeg meer inzicht in de grote onvrede met mezelf en de wereld om mij heen. Niets bevredigde me blijvend en nergens in mijn directe omgeving zag ik mensen die helemaal gelukkig of vervuld waren.
Dit lezen bezorgde me indertijd trouwens aardig wat hoofdbrekens. Soms kon ik maar een halve pagina lezen. Ik dacht en dacht en dacht en besefte niet voldoende dat denken mijn problemen had gecreëerd en dat ik nu die problemen met datzelfde denken wilde oplossen. Het was niet veel meer dan roeren in de modder, en of je nu linksom of rechtsom in de modder roert, het blijft modder.

 
Jiddu Krishnamurti (1895-1986)
Bron: www.j-krishnamurti.org
Een stukje uit Laat het verleden los**:
We leven in brokstukken, fragmenten(…) Indien je, om de gehele structuur van het ‘ik’, het zelf, in al zijn buitengewone samengesteldheid te begrijpen, stap voor stap verder gaat, laag na laag blootlegt, elke gedachte, elk gevoel en motief onderzoekt, zul je gevangen worden in een analytisch proces dat je weken, maanden, jaren zal kosten – en wanneer je de tijd toelaat in dit proces waardoor je jezelf wilt begrijpen, moet je ook elke vorm van verminking toelaten, omdat het zelf een ingewikkeld iets is, bewegend, levend, strijdend, verlangend, afwijzend en voortdurend bewerkt door allerlei soorten van pressie, spanningen en invloeden. Dan zul je voor jezelf ontdekken dat dit niet de weg is; je zult begrijpen dat de enige wijze waarop je naar jezelf kunt kijken, totaal, onmiddellijk, zonder tijd is; je kunt de totaliteit van jezelf slechts zien als de geest niet verdeeld is. Wat je in zijn totaliteit ziet, is de waarheid.

Kijken met een onverdeelde geest dus. Dat is volgens mij kijken vanuit Volle Leegte, zonder ‘ik’, zonder zelf en ander – het andere dat je waarneemt. Want dan is er direct al sprake van verdeeldheid.

Ik heb de boeken van Jiddu Krishnamurti (1895-1986) in de loop van de volgende jaren beter leren kennen, ben vaak naar bijeenkomsten geweest tijdens welke video’s van zijn lezingen werden vertoond en ook een aantal keren naar de door hem opgerichte school in Engeland. Hij was iemand die volledig zijn eigen weg ging. Hij hing geen enkele religie aan, keurde iedere georganiseerde godsdienst af, maar ging wel met leden van alle religies en ook met veel wetenschappers het gesprek aan. Hij sprak een voor ons westerlingen zeer herkenbare taal, wat mede te danken was aan zijn Europese opleiding. Zijn boeken met dagboekaantekeningen zijn mij het dierbaarst geworden. Het volgende citaat is zo’n aantekening (uit: The only Revolution, Victor Gollancz Ltd, 1977, blz. 110. Vert.©RonaldHermsen). Hierin beschrijft hij een ervaring van de onverdeelde geest:

Terwijl de zon verdwijnt, is er die vreemdsoortige rust en het gevoel dat alles om je heen weggestorven is, terwijl de bus, de taxi en andere geluiden gewoon aanwezig blijven. De gewaarwording van afstand [‘aloofness’, RH] lijkt het gehele universum te doordringen. Je moet het ook weleens gevoeld hebben. Het komt vaak heel onverwacht; een vreemd soort stilte en vrede lijken uit de hemel neer te dalen en zich over de aarde uit te spreiden. Het is een zegen, die de avond een niet in woorden uit te drukken schoonheid verleent. De weg die glanst na de regen, de wachtende auto’s, het lege park; ze maken er allemaal onderdeel van uit. Het gelach van een langslopend stelletje verstoord de avondvrede niet in het minste of geringste.

Meer in de Eifel, Duitsland
Het waren dit soort ervaringen die ik herkende en die in mijn jeugd het vertrekpunt van mijn zoektocht waren. Een diepere vervulling en tegelijkertijd grotere ontlediging – als ken-merken van het gewaarzijn dat Krishnamurti hierboven met woorden probeert te beschrijven – is mij tot op heden onbekend.




Volgende keer Zhuang Zi en het verhaal van de lege boot.

* Uit Engels vertaald door ©RonaldHermsen
** Laat het verleden los, J. Krishnamurti, uitg. Mirananda, 1992, blz. 30.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten