kust

kust

Ahrdal – dagboek (II)


7 dagen lopen door het Duitse Ahrdal. 
Van Blankenheim, waar de rivier de Ahr ontspringt, tot Sinzig, waar hij in de Rijn uitmondt. 

Rivier de Ahr bij Altenahr, mei/juni 2015














29-05-2015
Een druildag. Ik heb 2 etappes in 1 dag gelopen en kan geen goede plek voor mijn tent vinden. 
In een Gasthof is een 1–persoonskamer + ontbijt beschikbaar voor €25,-. Verkocht. 
Eerder, lopend door de miezerige regen, was dit mijn stemming:

Over lange, brede paden door diepe bossen –
ik voel het schrijnen van eenzaamheid,
de hunkering naar thuis, naar mijn vrouw en dochters.
Ik, die zegt altijd te willen zwerven over lange paden en door diepe bossen.

Later, in Between the floating mist – poems of Ryokan* lees ik:

Om de dharma te vinden,
zwerf oost en west,
kom en ga
en geef jezelf over aan de wind.

Een mooie beschrijving van wat ik eerder de ‘vrije geest’ noemde.

Een paar minuten later lees ik een ander gedicht van Ryokan:

Als iemand vraagt
hoe ik als kluizenaar leef,
zou ik zeggen:
het maakt me niet uit
of het regent of waait.

Treinstation Ahrweiler, mei/juni 2015
En, tot slot, een gedicht over 
– hoe passend – thuis:

Op reis
slaap ik iedere nacht
op een andere plek
maar mijn droom is altijd dezelfde,
ik droom over thuis.



Wordt vervolgd.



*Between the floating mist – poems of Ryokan, translated by Dennis Maloney & Hide Oshiro, White Pine Press, Buffalo, New York, 2009, resp. blz. 45, 48, 51. Vertalingen ©RonaldHermsen.
Voor meer over de dichter/kluizenaar/zenmonnik Ryokan, zie de artikelen over hem elders op dit blog.