kust

kust

Ahrdal – dagboek (IV & slot)


7 dagen lopen door het Duitse Ahrdal. 
Van Blankenheim, waar de rivier de Ahr ontspringt, tot Sinzig, waar hij in de Rijn uitmondt. 

Sinzig: zonnecollectoren met een missie














 03-06-2015
Een dagje Bonn. De voormalige hoofdstad van West–Duitsland komt op me over als een redelijk progressieve studentenstad. In ieder geval heeft het de prachtige boekwinkel Thalia im Metropol in het centrum, gevestigd in een voormalige bioscoop. Enkele rijen stoeltjes zijn gebleven, zodat bezoekers de boeken rustig zittend kunnen inkijken. En natuurlijk de Rijn. Steden aan/met een rivier hebben voor mij altijd iets extra’s. Ruimte en vergezichten en de geur van water.
Wat me ook opvalt in Bonn zijn de vele groepjes bier/alcohol drinkende mannen (en een enkele vrouw) overal in de binnenstad. En bedelaars. Niet iedereen heeft deel aan het Goede Duitse Leven.

In de boekwinkel koop ik het meest recente boek van de beroemde ex-bergbeklimmer en avonturier Reinhold Messner, 70 jaar inmiddels. Zijn moedigste boek, volgens de achterflap. Ik ben benieuwd. Het motto van Messner komt uit een van mijn favoriete boeken, de Zhuangzi

‘Alle mensen kennen het nut van het nuttige:
Niemand begrijpt het nut van het nutteloze.’

Morgen met de trein naar huis.